Ādas aizardzība un ultravioletais starojums - kas jazina par sauļošanos?

Mums vasarā patīk pavadīt laiku dabā, baudot sauli, siltumu, iegūt zeltainu iedegumu un uzsūkt D vitamīnu visam gadam. Tomēr, baudot vasaras sauli, ir viegli aizmirst par ultravioletā starojuma ietekmi uz ādas veselību. Ja pavasara saulainajās dienās UV starojums ir neliels, tad vasaras pilnbriedā tas jau kļūst bīstams.

 

Pārlieku liela saules staru iedarbība var radīt kaitīgu ietekmi uz veselību. Laika gaitā UV starojuma radītie šūnu bojājumi uzkrājas un var veicināt ādas vēža attīstību. Tāpēc sauļojoties ir svarīgi ievērot piesardzības pasākumus. 

 

Kas ir  UV  radiācijas indekss? 

Saule dod gaismu, siltumu un arī ultravioleto starojumu. Par ultravioleto starojumu sauc to saules elektromagnētiskā starojuma daļu, kura viļņu garums ir 100-400 nm. Pēc viļņu garuma tas iedalās trīs veidos: 

  • Ultravioletais A starojums (UVA)  pilnībā sasniedz zemes virsmu, iespiežas ādā visdziļāk, bojājot ādas vidējo slāni un veicinot ādas novecošanos un grumbu veidošanos. 
  • Ultravioletais B starojums (UVB) zemes virsmu sasniedz neliela daļa no UVB starojuma, kas tiek absorbēts ādas virsējā slānī un rada ādas apsārtumu, veicina iedegumu un ir svarīgs D vitamīna veidošanās procesā.
  • Ultravioletais C starojums (UVC) zemes virsmu tas nesasniedz, jo to gandrīz pilnībā aiztur ozons atmosfēras augstākajos slāņos.. 

Mākslīgie UV starojuma avoti ir solāriju lampas un medicīnā izmantojamās UV lampas (ārstēšanai, dezinfekcijai). 

Ultravioletās radiācijas indekss (UVI) norāda, kāds UV starojuma daudzums dienas laikā sasniedz zemes virsmu. UV radiācijas indeksu mēra skalā no 0 līdz 11, pieņemot, ka 0-2 ir zems un veselībai nekaitīgs līmenis, 3-5 vidējs, 6-7 augsts, bet 8-11 bīstams. Latvijā vidējais UV starojums vasaras laikā ir skalā no 6 līdz 7. 

Iedegums un aizsargkrēms 

Iedeguma veidošanās ir dabīgs ādas aizsargprocess. Lai pasargātu ādu no UV starojuma kaitīgās iedarbības un turpmākiem tās bojājumiem, ādas šūnas melanocīti pastiprināti sāk ražot melanīnu, kas padara ādu tumšāku. Labākais veids, kā pasargāt ādu no nelabvēlīgās  saules iedarbības, ir izvairoties no pārmērīgas atrašanās saulē. 

 

Laika periodā no plkst.11:00 līdz plkst.15:00. ieteicams uzturēties ēnā un ievērot īpašu piesardzību - pēc iespējas aizsezot ķermeni, izvēloties piemērotu apģērbu, lietojot galvassegu un velkājot labas kavlitātes saulesbrilles. Tāpat uzturoties saulē vienmēr jālieto arī saules aizsarglīdzekļi -  pieaugušiem un tumsnējas ādas cilvēkiem ieteicams lietot saules aizsargkrēmu ar SPF, kas nav mazāks par 15, gaišas ādas cilvēkiem – SPF 30, bet bērniem un cilvēkiem ar jūtīgu ādu – SPF 50.

 

Saules aizsardzības līdzeklis jāklāj uz ādas 20 - 30 minūtes pirms sauļošanās, īpašu uzmanību pievēršot visjutīgākajām ķermeņa daļām – lūpām, degunam, vaigiem, pierei, pleciem. 

 

Lai patīkama sauļošanās, Tava Homeopātiksā aptieka!

Uzgaidiet... loading