Kāpēc ķermenim svarīgs C vitamīns?

C vitamīns jeb askorbīnskābe laikam ir pats atpazīstamākais no vitamīniem. Visbiežāk tas asociējas ar izteikti skābo garšu, kas savelk muti čokurā. Gan vitamīnu graudiņos, gan citronos un dzērvenēs, kuros ir vitamīna pārpilnība.

Par šo vitamīnu jādomā katru dienu. Īpaši tagad, kad pašmāju svaigie augļi un dārzeņi sen jau notiesāti, ziema mūs nogurdinājusi, laikapstākļi mainās - te sprēgā sals, te jau atkal deguns pil atkusnī. C vitamīns organismā tiek izmantots ātri, tāpēc mums jārūpējas par tā regulāru uzņemšanu.

 

Ko organismam dod C vitamīns?

Zinātnieki apgalvo, ka šis vitamīns mums nepieciešams, lai nodrošinātu:

  • organisma imūnsistēmas funkcijas,
  • asinsvadu un audu izturību,
  • stabilu nervu sistēmu,
  • veselas smaganas,
  • tīru un gludu ādu,
  • vijīgus matus,
  • asu redzi,
  • labu garastāvokli,
  • spēju koncentrēt uzmanību,
  • labu miegu,
  • kā arī palīdzētu pārvarēt stresu.

Kā redzams C vitamīns nepieciešams teju ikvienai ķermenim būtiskai funkcijai, tāpēc ļoti būtiski, ka ikdienā nodrošinām savu ķermeni ar to.

 

Kāda ir C vitamīna dienas deva?

Cik izziņas avotu, tik ieteikumu. Vislabāk precīzo devu, atkarībā no tādiem aspektiem kā vecums, dzimums, svars, fiziskā slodze, veselības stāvoklis, u.c., spēs noteikt ārsts.

C vitamīns viegli šķīst ūdenī, tādēļ ātri izskalojas no organisma. Ja tas uzņemts pārāk lielā devā, tad jau diennakts laikā ar urīnu tiek izvadīts. Vai arī izraudāts! Ļoti koncentrēts (30- 50 reizes vairāk nekā šūnās vidēji) C vitamīns ir asaru šķīdumā. Divdesmit minūtes ilga raudāšana prasa 300 mg askorbīnskābes.

Svarīgi ir tas, ka šī apbrīnojamā viela uzreiz nokļūst asinīs, ķermeņa šūnās un starpšūnu telpā. Taču asinis ar C vitamīnu var piesātināties līdz zināmai robežai, tāpēc atkal un atkal vajag jaunu devu.

 

Kā uzņemt C vitamīnu?

Mums ir patīkamās iespējas papildināt sava organisma C vitamīna krājumus dabiskā veidā un izmantojot trieciendevas - koncentrētas vitamīnu devas. Dabiskākos C vitamīna līdzekļus droši jautā aptiekāriem.

 

Augļi un ogas, kuros ir daudz C vitamīna:

  • upenes,
  • kivi,
  • avenes,
  • citrusaugļi,
  • mežrozīšu augļi,
  • Paši bagātākie C vitamīna avoti slēpjas mežos un purvos un nogatavojas pakāpeniski, sākot no jūnija, beidzot ar oktobri: bārbeļu, smiltsērkšķu, pīlādžu, irbeņu ogas, lācenes un dzērvenes. Pēdējām vēl ir tāda priekšrocība, ka tās var uzglabāt līdz pat pavasarim tāpat, sausas ogas kādā traukā vēsā telpā.

 

Dārzeņi, kas satur daudz C vitamīna:

  • bietes,
  • sīpoli,
  • spināti,
  • kolrābji,
  • kāposti,
  • tomāti,
  • paprika.

 

Visus augļus un dārzeņus vēlams ēst nevārītus, jo C vitamīns ir ļoti jūtīgs pret augstu temperatūru. Arī gaisma un laiks to noārda, tāpēc pagrabā uzglabātos augļos un dārzeņos vairs ir tikai niecīga daļa no tā C vitamīna daudzuma, kas tajos bija tūlīt pēc novākšanas.

Uzgaidiet... loading